1st part :
http://www.minhajbooks.com/english/btext/cid/17/bid/248/btid/759/read/txt/Hadith-01-to-10-The-Ghadir-Declaration.html
2nd part :
http://www.minhajbooks.com/english/btext/cid/17/bid/248/btid/760/read/txt/Hadith-11-to-20-The-Ghadir-Declaration.html
3rd part :
http://www.minhajbooks.com/english/btext/cid/17/bid/248/btid/761/read/txt/Hadith-21-to-30-The-Ghadir-Declaration.html
4rth part :
http://www.minhajbooks.com/english/btext/cid/17/bid/248/btid/762/read/txt/Hadith-31-to-40-The-Ghadir-Declaration.html
5th part :
http://www.minhajbooks.com/english/btext/cid/17/bid/248/btid/763/read/txt/Hadith-41-to-51-The-Ghadir-Declaration.html
HadÄĢthNo. 11
ØŖØŽØąØŦ ØŗŲŲØ§Ų Ø¨Ų ØšŲŲŲØŠ... ØšŲ ØŗØšØ¯ Ø¨Ų ØŖØ¨Ų ŲŲØ§Øĩ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ (ŲŲ Ų ŲØ§Ųب ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ)Ø ØĨŲ ŲŲ ŲŲ ŲØ§Ųب ØŖØąØ¨Øš: ŲØŖŲ ŲŲŲŲ ŲŲ ŲØ§ØØ¯ØŠ Ų ŲŲŲ ØŖØØ¨ ØĨŲŲ Ų Ų ŲØ°Ø§ ŲŲØ°Ø§Ø Ø°ŲØą ØŲ Øą اŲŲØšŲ .
ŲŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : ŲØŖØšØˇŲŲ Ø§ŲØąØ§ŲØŠ. ŲŲŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : Ø¨Ų ŲØ˛ŲØŠ ŲØ§ØąŲŲ Ø¨Ų Ų ŲØŗŲ. ŲŲŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§ŲØ ŲŲØŗŲ ØŗŲŲØ§Ų Ø§ŲØąØ§Ø¨ØšØŠ.
âSufyÄn bin âUyaynah (in praise of âAlÄĢ (RA)) relates it from Saâd bin AbÄĢ WaqÄs (RA) that of the four qualities of âAlÄĢ (RA) if I possessed anyone of them, I would have held it dearer than such and such, even the red camels. (The four qualities were as follows:) (first quality) he was blessed with the flag (on the occasion of the battle of Khaybar; (second quality is) the Prophetâs saying about him (that they are related) as HÄrÅĢn and MÅĢsÄ (were related); (third quality is) the Prophetâs saying about him that one who has me as his master (has âAlÄĢ as his master). (The sub-narrator) SufyÄn bin âUyaynah did not remember the fourth quality.â[11]
HadÄĢth No. 12
ØšŲ ØšØ¨Ø¯ Ø§ŲØąØŲ Ų Ø¨Ų ØŗØ§Ø¨Øˇ (ŲŲ Ų ŲØ§Ųب ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ)Ø ŲØ§Ų: ŲØ§Ų ØŗØšØ¯ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ: ØŗŲ ØšØĒ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲŲŲŲ ŲŲ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ ØĢŲØ§ØĢ ØŽØĩØ§ŲØ ŲØŖŲ ŲŲŲŲ ŲŲ ŲØ§ØØ¯ØŠ Ų ŲŲŲ ØŖØØ¨ ØĨŲŲ Ų Ų Ø§ŲØ¯ŲŲØ§ ŲŲ Ø§ ŲŲŲØ§Ø ØŗŲ ØšØĒ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲŲŲŲ: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§ŲØ ŲØŖŲØĒ Ų ŲŲ Ø¨Ų ŲØ˛ŲØŠ ŲØ§ØąŲŲ Ų Ų Ų ŲØŗŲØ ŲŲØŖØšØˇŲŲ Ø§ŲØąØ§ŲØŠ.
ââAbd-ur-RahmÄn bin SÄbit (in praise of âAlÄĢ (RA)) relates that Saâd (RA) said: I heard AllÄhâs Messenger (SAW) describe three of âAlÄĢâs qualities that if I am blessed with anyone of them I would hold it dearer than the world and its contents. I heard AllÄhâs Messenger (SAW) say: One who has me as his master (has âAlÄĢ as his master), and you are in my place as HÄrÅĢn was in place of MÅĢsÄ, and I shall bestow the flag on him (who is a friend of AllÄh (SWT) and His Messenger (SAW), and AllÄh (SWT) and His Messenger (SAW) are his friends).â[12]
HadÄĢth No. 13
ØšŲ ØąŲØ§ØšØŠ Ø¨Ų ØĨŲØ§Øŗ Ø§ŲØļØ¨ŲØ ØšŲ ØŖØ¨ŲŲØ ØšŲ ØŦØ¯ŲØ ŲØ§Ų: ŲŲØ§ Ų Øš ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ ŲŲŲ Ø§ŲØŦŲ ŲØ ŲØ¨ØšØĢ ØĨŲŲ ØˇŲØØŠ Ø¨Ų ØšØ¨ŲØ¯ اŲŲŲ ØŖŲ Ø§ŲŲŲŲØ ŲØŖØĒØ§Ų ØˇŲØØŠ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: ŲØ´Ø¯ØĒŲ Ø§ŲŲŲ! ŲŲ ØŗŲ ØšØĒ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲŲŲŲ: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§ŲØ Ø§ŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲŲØ§ŲØ ŲØšØ§Ø¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§ŲØ ŲØ§Ų: ŲØšŲ . ŲØ§Ų: ŲŲŲ ØĒŲØ§ØĒŲŲŲØ ŲØ§Ų: ŲŲ ØŖØ°ŲØą. ŲØ§Ų: ŲØ§ŲØĩØąŲ ØˇŲØØŠ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ.
âRifÄâah bin IyÄs ad-DabbÄĢ relates on the authority of his father who relates it on the authority of his grandfather. He said: We were with âAlÄĢ (RA) on the day of the Battle of Jamal. He sent a message for Talhah bin âUbaydullÄh (RA) who called on him. He said: I make you swear by AllÄh! Have you heard from the Messenger of AllÄh (SAW): One who has me as his master has âAlÄĢ as his master. O AllÄh! Befriend him who befriends him and be his enemy who is his enemy. Talhah (RA) said: Yes. âAlÄĢ (RA) said: Then why do you battle with me? Talhah (RA) said: I did not remember it. The narrator said: (After this) Talhah (RA) went back.â[13]
HadÄĢthNo. 14
ØšŲ Ø¨ØąŲØ¯ØŠØ ŲØ§Ų: ØēØ˛ŲØĒŲ Ų Øš ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ Ø§ŲŲŲ ŲØ ŲØąØŖŲØĒ Ų ŲŲ ØŦŲŲØŠØ ŲŲŲ Ø§ ŲØ¯Ų ØĒŲ ØšŲŲ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø Ø°ŲØąØĒ ØšŲŲØ§Ø ŲØĒŲŲØĩØĒŲØ ŲØąØŖŲØĒ ŲØŦŲ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲØĒØēبਠŲŲØ§Ų: ŲØ§ Ø¨ØąŲØ¯ØŠ! ØŖŲØŗØĒ ØŖŲŲŲ Ø¨Ø§ŲŲ Ø¤Ų ŲŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲŲØĒ: بŲŲØ ŲØ§ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ! ŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§Ų.
âIt is narrated by Buraydah (RA): I took part in the Battle of Yemen with âAlÄĢ (RA) and I had a complaint against him. When I went to see the Prophet ((SAW) returning from war), I mentioned âAlÄĢ in rather improper words. I saw that the Prophetâs face had flushed, and he said: O Buraydah! Am I not nearer than the lives of the believers? I said: why not, O Messenger of AllÄh! At this, he said: One who has me as his master has âAlÄĢ as his master.â[14]
HadÄĢth No. 15
ØšŲ Ų ŲŲ ŲŲ ØŖØ¨Ų ØšØ¨Ø¯ اŲŲŲØ ŲØ§Ų: ŲØ§Ų Ø˛ŲØ¯ Ø¨Ų ØŖØąŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ ŲØŖŲا ØŖØŗŲ Øš: ŲØ˛ŲŲØ§ Ų Øš ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø¨ŲØ§Ø¯ ŲŲØ§Ų ŲŲ ŲØ§Ø¯Ų ØŽŲ Ø ŲØŖŲ Øą Ø¨Ø§ŲØĩŲØ§ØŠØ ŲØĩŲØ§Ųا Ø¨ŲØŦŲØą. ŲØ§Ų: ŲØŽØˇØ¨Ųا ŲØ¸ŲŲ ŲØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø¨ØĢŲØ¨ ØšŲŲ Ø´ØŦØąØŠ ØŗŲ ØąØŠ Ų Ų Ø§ŲØ´Ų ØŗØ ŲŲØ§Ų: ØŖŲØŗØĒŲ ØĒØšŲŲ ŲŲ ØŖŲ ŲØŗØĒŲ ØĒØ´ŲØ¯ŲŲ ØŖŲŲ ØŖŲŲŲ Ø¨ŲŲ Ų Ø¤Ų Ų Ų Ų ŲŲØŗŲØ ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ŲŲ Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØĨŲ ØšŲŲØ§ Ų ŲŲØ§ŲØ Ø§ŲŲŲŲ ! ؚاد Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§ŲØ ŲŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲاŲ.
âMaymÅĢn AbÅĢ âAbdullÄh describes that he heard Zayd bin Arqam (RA) say: We came down to a valley, named the valley of Khum, with the Messenger of AllÄh (SAW). So he commanded the people to gather for the prayer and led the congregation in terrible heat. Then he delivered the sermon, and a shade was improvised by hanging a piece of cloth from the tree to protect the Messenger of AllÄh (SAW) from the heat of the sun. He said: Donât you know or bear witness (to it) that I am nearer than the life of every believer? The people said: why not! He said: so one who has me as his master has âAlÄĢ as his master. O AllÄh! Be you his enemy who is his (âAlÄĢâs) enemy and be you his friend who befriends him.â[15]
Hadith 16
ØšŲ ØšØˇŲØŠ Ø§ŲØšŲŲŲØ ŲØ§Ų: ØŗØŖŲØĒ Ø˛ŲØ¯ Ø¨Ų ØŖØąŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲŲØĒ ŲŲ: ØŖŲ ØŽØĒŲØ§ ŲŲ ØØ¯ØĢŲŲ ØšŲŲ Ø¨ØØ¯ŲØĢ ŲŲ Ø´ØŖŲ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ ŲŲŲ ØēØ¯ŲØą ØŽŲ Ø ŲØ§Ųا ØŖØØ¨ ØŖŲ ØŖØŗŲ ØšŲ Ų ŲŲØ ŲŲØ§Ų: ØĨŲŲŲ Ų ØšØ´Øą ØŖŲŲ Ø§ŲØšØąØ§Ų ŲŲŲŲ Ų Ø§ ŲŲŲŲ Ø ŲŲŲØĒ ŲŲ: ŲŲØŗ ØšŲŲŲ Ų ŲŲ Ø¨ØŖØŗØ ŲŲØ§Ų: ŲØšŲ Ø ŲŲØ§ Ø¨Ø§ŲØŦØŲØŠØ ŲØŽØąØŦ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ØĨŲŲŲØ§ Ø¸ŲØąØ§ ŲŲŲ Øĸ؎ذ بؚØļد ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: ŲØ§ ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! ØŖŲØŗØĒŲ ØĒØšŲŲ ŲŲ ØŖŲŲ ØŖŲŲŲ Ø¨Ø§ŲŲ Ø¤Ų ŲŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ŲŲ Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§Ų. ŲØ§Ų: ŲŲŲØĒ ŲŲ: ŲŲ ŲØ§Ų: اŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲØ§ŲØ ب𨧨¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§ŲØ ŲØ§Ų: ØĨŲŲ Ø§ ØŖØŽØ¨ØąŲ ŲŲ Ø§ ØŗŲ ØšØĒ.
âIt is narrated by âAtiyyah al-âAwfÄĢ. He says: I asked Zayd bin Arqam (RA): I have a son-in-law who relates a hadÄĢth in praise of âAlÄĢ (RA) based on your narration on the day of GhadÄĢr Khum. I want to hear it (directly) from you. Zayd bin Arqam (RA) said: you are a native of Iraq. May you persist in your habits! So I said: you will not receive any torture from me. (At this) he said: we were at the spot of Juhfah that at the time of zuhr (noon prayer) the Prophet (SAW), holding âAlÄĢâs hand, came out. He said: O people! Donât you know that I am even nearer than the lives of the believers? They said: why not! Then he said: one who has me as his master has âAlÄĢ as his master. âAtiyyah said: I inquired further: Did he also say this: O AllÄh! Be his friend who befriends him (âAlÄĢ) and be his enemy who is his enemy? Zayd ibn Arqam said: I have told you all that I had heard.â[16]
HadÄĢth No. 17
ØšŲ ØŦØ§Ø¨Øą Ø¨Ų ØšØ¨Ø¯ اŲŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ Ø§Ø ŲØ§Ų: ŲŲØ§ Ø¨Ø§ŲØŦØŲØŠ بØēØ¯ŲØą ØŽŲ Ø ØĨذا ØŽØąØŦ ØšŲŲŲØ§ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø ŲØŖØŽØ° Ø¨ŲØ¯ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§Ų.
âIt is narrated by JÄbir bin âAbdullÄh ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ Ø§)) that when we were at GhadÄĢr Khum in Juhfah, the Messenger of AllÄh (SAW) came out, then, holding âAlÄĢâs hand, he said: One who has me as his master has âAlÄĢ as his master.â [17]
HadÄĢth No. 18
ØšŲ ØšŲŲ ØŖŲ Ø§ŲŲØ¨Ų ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲØ§Ų بØŲØąØŠ Ø§ŲØ´ØŦØąØŠ Ø¨ØŽŲ Ø ŲŲŲ Øĸ؎ذ Ø¨ŲØ¯ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! ØŖŲØŗØĒŲ ØĒØ´ŲØ¯ŲŲ ØŖŲ Ø§ŲŲŲ ØąØ¨ŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ØŖŲØŗØĒŲ ØĒØ´ŲØ¯ŲŲ ØŖŲ Ø§ŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲ ØŖŲŲŲ Ø¨ŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲØ ŲØŖŲ اŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲ Ų ŲŲØ§ŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ŲŲ Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØĨŲ ŲØ°Ø§ Ų ŲŲØ§Ų.
âIt is narrated by âAlÄĢ that the Holy Prophet (SAW) was standing under a tree at Khum and he was holding âAlÄĢâs hand. He said: O people! Donât you bear witness that AllÄh (SWT) and His Messenger (SAW) are even nearer than your lives? They said: Why not! (Then he added: Donât you bear witness) that AllÄh (SWT) and His Messenger are your masters. They said: Why not! He said: One who has me as his master has this (âAlÄĢ) as his master.â[18]
HadÄĢth No. 19
ØšŲ ØØ°ŲŲØŠ Ø¨Ų ØŖØŗŲØ¯ Ø§ŲØēŲØ§ØąŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ... ŲŲØ§Ų ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : ŲØ§ ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! ØĨŲŲ ŲØ¯ ŲØ¨ØŖŲŲ Ø§ŲŲØˇŲŲ Ø§ŲØŽØ¨ŲØą ØŖŲŲ ŲŲ ŲØšŲ Øą ŲØ¨Ų ØĨŲØ§ ŲØĩŲ ØšŲ Øą Ø§ŲØ°Ų ŲŲŲŲ Ų Ų ŲØ¨ŲŲØ ŲØĨŲŲ ŲØŖØ¸Ų ØŖŲŲ ŲŲØ´Ų ØŖŲ ØŖØ¯ØšŲ ŲØŖØŦŲØ¨Ø ŲØĨŲŲ Ų ØŗØ¤ŲŲØ ŲØĨŲŲŲ Ų ØŗØ¤ŲŲŲŲØ ŲŲ Ø§Ø°Ø§ ØŖŲØĒŲ ŲØ§ØĻŲŲŲØ ŲØ§ŲŲØ§: ŲØ´Ųد ØŖŲŲ ŲØ¯ Ø¨ŲØēØĒ ŲØŦØ§ŲØ¯ØĒ ŲŲØĩØØĒØ ŲØŦØ˛Ø§Ų Ø§ŲŲŲ ØŽŲØąØ§. ŲŲØ§Ų: ØŖŲŲØŗ ØĒØ´ŲØ¯ŲŲ ØŖŲ ŲØ§ ØĨŲŲ ØĨŲØ§ اŲŲŲØ ŲØŖŲ Ų ØŲ دا ØšØ¨Ø¯Ų ŲØąØŗŲŲŲØ ŲØŖŲ ØŦŲØĒŲ ØŲØ ŲŲØ§ØąŲ ØŲØ ŲØŖŲ اŲŲ ŲØĒ ØŲØ ŲØŖŲ Ø§ŲØ¨ØšØĢ بؚد اŲŲ ŲØĒ ØŲØ ŲØŖŲ Ø§ŲØŗØ§ØšØŠ ØĸØĒŲØŠ ŲØ§ ØąŲØ¨ ŲŲŲØ§Ø ŲØŖŲ اŲŲŲ ŲØ¨ØšØĢ Ų Ų ŲŲ Ø§ŲŲØ¨ŲØąØ ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲØ ŲØ´Ųد بذŲŲ. ŲØ§Ų: اŲŲŲŲ ! ØŖØ´ŲØ¯. ØĢŲ ŲØ§Ų: ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! ØĨŲ Ø§ŲŲŲ Ų ŲŲØ§Ų ŲØŖŲا Ų ŲŲŲ Ø§ŲŲ Ø¤Ų ŲŲŲØ ŲØŖŲا ØŖŲŲŲ Ø¨ŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲŲ Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲŲØ°Ø§ Ų ŲŲØ§Ų â ŲØšŲŲ ØšŲŲØ§ â Ø§ŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲØ§ŲØ ب𨧨¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§Ų. ØĢŲ ŲØ§Ų: ŲØ§ ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ ØĨŲŲ ŲØąØˇŲŲ ŲØĨŲŲŲ ŲØ§ØąØ¯ŲŲ ØšŲŲ Ø§ŲØŲØļØ ØŲØļ ØŖØšØąØļ Ų Ø§ بŲŲ Ø¨ØĩØąŲ ŲØĩب𨧨ĄØ ŲŲŲ ØšØ¯Ø¯ اŲŲØŦŲŲ ŲØ¯ØØ§ŲŲ Ų Ų ŲØļØŠØ ŲØĨŲŲ ØŗØ§ØĻŲŲŲ ØŲŲ ØĒØąØ¯ŲŲ ØšŲŲ ØšŲ Ø§ŲØĢŲŲŲŲØ ŲØ§ŲØ¸ØąŲØ§ ŲŲŲ ØĒØŽŲŲŲŲŲ ŲŲŲŲ Ø§Ø Ø§ŲØĢŲŲ Ø§ŲØŖŲØ¨Øą ŲØĒØ§Ø¨ اŲŲŲ ØšØ˛ ŲØŦŲ ØŗØ¨Ø¨ ØˇØąŲŲ Ø¨ŲØ¯ اŲŲŲ ŲØˇØąŲŲ Ø¨ØŖŲØ¯ŲŲ Ø ŲØ§ØŗØĒŲ ØŗŲŲØ§ Ø¨Ų ŲØ§ ØĒØļŲŲØ§ ŲŲØ§ ØĒبدŲŲØ§Ø ŲØšØĒØąØĒŲ ØŖŲŲ Ø¨ŲØĒŲØ ŲØĨŲŲ ŲØ¯ ŲØ¨ØŖŲŲ Ø§ŲŲØˇŲŲ Ø§ŲØŽØ¨ŲØą ØŖŲŲŲ Ø§ ŲŲ ŲŲŲØļŲØ§ ØØĒŲ ŲØąØ¯Ø§ ØšŲŲ Ø§ŲØŲØļ.
âIt is narrated by Hudhayfah bin Usayd al-GhifÄrÄĢ (RA)âĻ He (SAW) said: O people! I have been told by a highly reliable source that AllÄh (SWT) gave every prophet half the life span of his predecessor and I apprehend I shall (soon) receive the call and I shall accept it. I shall be asked (about my responsibilities) and you will (also) be asked (about me). What do you say (about this)? They said: we bear witness that you struggled hard to groom us in the faith and taught us virtuous things. May AllÄh (SWT) bless you with a noble reward! He said: Donât you bear witness that there is no god but AllÄh (SWT) and Muhammad is AllÄhâs servant and His Messenger; Paradise and Hell are a reality and life after death is a reality and there is no doubt about the Day of Judgement and AllÄh (SWT) will raise us again from the graves? All of them replied: why not! We bear witness to all this. He said: O AllÄh! Be you a witness. He said: O people! Surely AllÄh is my master and I am the master of all believers and I am nearer than their lives. One who has me as his master has âAlÄĢ as his master. O AllÄh! Be his friend who befriends him and be his enemy who is his (âAlÄĢâs) enemy. O people! I am to leave before you and you will meet me at the Fountain (of kawthar). This fountain is even wider than the distance between Basra and SanâÄâ. It has silver bowls as big as the stars. When you come to me, I will ask you about two highly important things. It is to be seen how you treat them in my absence. The first important thing is AllÄhâs Book which is related in one aspect to AllÄh (SWT) and, in another aspect, to His servants. If you hold on to it firmly, you will neither go astray nor deviate (from truth); and (the second important thing) is my progeny, that is, the members of my family. Hold on to them. The highest authority has told me that surely these two will never deviate from the truth and they will meet me at the Fountain.â[19]
HadÄĢth No. 20
ØšŲ ØŦØąŲØą ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØ§Ų: Ø´ŲØ¯Ųا اŲŲ ŲØŗŲ ŲŲ ØØŦØŠ Ų Øš ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø ŲŲŲ ØØŦØŠ اŲŲØ¯Ø§ØšØ ŲØ¨ŲØēŲØ§ Ų ŲØ§Ųا ŲŲØ§Ų ŲŲ ØēØ¯ŲØą ØŽŲ Ø ŲŲØ§Ø¯Ų: Ø§ŲØĩŲØ§ØŠ ØŦØ§Ų ØšØŠØ ŲØ§ØŦØĒŲ ØšŲØ§ اŲŲ ŲØ§ØŦØąŲŲ ŲØ§ŲØŖŲØĩØ§ØąØ ŲŲØ§Ų ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲØŗØˇŲØ§Ø ŲŲØ§Ų: ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! Ø¨Ų ØĒØ´ŲØ¯ŲŲØ ŲØ§ŲŲØ§: ŲØ´Ųد ØŖŲ ŲØ§ ØĨŲŲ ØĨŲØ§ اŲŲŲ. ŲØ§Ų: ØĢŲ Ų ŲØ ŲØ§ŲŲØ§: ŲØŖŲ Ų ØŲ دا ØšØ¨Ø¯Ų ŲØąØŗŲŲŲ. ŲØ§Ų: ŲŲ Ų ŲŲŲŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: اŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲ Ų ŲŲØ§Ųا. ŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲŲŲŲ Ø ØĢŲ ØļØąØ¨ Ø¨ŲØ¯Ų ØšŲŲ ØšØļد ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØŖŲØ§Ų Ų ŲŲØ˛Øš ØšØļØ¯Ų ŲØŖØŽØ° Ø¨Ø°ØąØ§ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲŲ Ø§ŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲ Ų ŲŲŲØ§Ų ŲØĨŲ ŲØ°Ø§ Ų ŲŲØ§ŲØ Ø§ŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲØ§ŲØ ب𨧨¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§ŲØ اŲŲŲŲ ! Ų Ų ØŖØØ¨Ų Ų Ų Ø§ŲŲØ§Øŗ ŲŲŲ ŲŲ ØØ¨ŲØ¨Ø§Ø ŲŲ Ų ØŖØ¨ØēØļŲ ŲŲŲ ŲŲ Ų Ø¨ØēØļا.
âIt is narrated by JarÄĢr (RA) that at the occasion of Hajjat-ul-wadÄâ we were with the Messenger of AllÄh (SAW). We reached a place called GhadÄĢr Khum. When the call came for congregational prayer, all the (Makkan) Immigrants and (Medinan) Helpers rallied there. Then the Prophet (SAW) stood between us and addressed us: O people! What witness do you bear? They said: We bear witness that there is no god but AllÄh (SWT). He said: Then what? They said: Surely Muhammad (SAW) is His servant and Messenger. He said: then who is your guardian? They said: AllÄh (SWT) and His Messenger. Then added: who else is your guardian? Then he made âAlÄĢ (RA) stand up by holding his hand and, holding (âAlÄĢâs) both arms said: This (âAlÄĢ) is his master whose master is AllÄh (SWT) and His Messenger. O AllÄh! Be his friend who befriends him and be his enemy who is his (âAlÄĢâs) enemy. O AllÄh! Love him who loves him (âAlÄĢ) from among the people and bear malice towards him who bears malice towards him (âAlÄĢ).â[20]
Refrences
[11]. Ibn AbÄĢ âÄsim related it in as-Sunnah (p.607 # 1385); and DiyÄâ MaqdisÄĢ in al-AhÄdÄĢth-ul-mukhtÄrah (3:151 # 948).
Ahmad bin Hambal related it with a fair (hasan) chain of authorities in FadÄâil-us-sahÄhah (2:643 # 1093).
Ibn âAsÄkir narrated this tradition through Saâd bin AbÄĢ WaqÄs who mentioned the four qualities in detail in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45: 89-91).
[12]. Ibn AbÄĢ âÄsim related it in as-Sunnah (p.608 # 1386); Ibn AbÄĢ Shaybah, al-Musannaf (12:61 # 12127); and DiyÄâ MaqdisÄĢ declared its chain of transmission sahÄĢh (sound) in al-AhÄdÄĢth-ul-mukhtÄrah (3:207 # 1008).
Ibn âAsÄkir narrated it in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:88,89).
[13]. HÄkim narrated it in al-Mustadrak (3:371 # 5594), BayhaqÄĢ, al-IâtiqÄd wal-hidÄyah ilÄ sabÄĢl-ir-rishÄd âalÄ madhhab-is-salaf wa ashÄb-il-hadÄĢth (p.373); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (27:76); HindÄĢ, Kanz-ul-âummÄl (11:332 # 31662); and HaythamÄĢ said in Majmaâ-uz-zawÄâid (9:107) that this tradition has been narrated by BazzÄr through NadhÄĢr.
[14]. Ahmad bin Hambal related it in al-Musnad (5:347), and FadÄâil-us-sahÄbah (2:584, 585 # 989); NasÄâÄĢ, as-Sunan-ul-kubrÄ (5:130 # 8465), KhasÄâis amÄĢr-il-muâminÄĢn âAlÄĢ bin AbÄĢ TÄlib (p. 86 # 78), and FadÄâil-us-sahÄbah (p.14 # 42); HÄkim, al-Mustadrak (3:110 # 4578); Ibn AbÄĢ Shaybah, al-Musannaf (12:84# 12181); Ibn AbÄĢ âÄsim, al-Ähad wal-mathÄnÄĢ (4:325, 326); ShÄshÄĢ, al-Musnad (1:127); TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-awsat (1:229 # 348); Muhib TabarÄĢ, ar-RiyÄd-un-nadrah fÄĢ manÄqib-il-âashrah (3:128); AbÅĢ âUlÄ, Tuhfat-ul-ahwadhÄĢ (10:147); AbÅĢ Nuâaym, Hilyat-ul-awliyÄâ wa tabaqÄt-ul-asfiyÄâ (4:23); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:142, 146-8); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (13:134 # 36422).
Ibn KathÄĢr said in al-BidÄyah wanânihÄyah (4:168; 5:457) that the tradition narrated by NasÄâÄĢ has a sound chain of succession (isnÄduhÅĢ jayyid qawÄĢ) and all of its narrators are of integrity (rijÄluhÅĢ thiqah).
[15]. Ahmad bin Hambal related it in al-Musnad (4:372); BayhaqÄĢ, as-Sunan-ul-kubrÄ (5:131); HaythamÄĢ, Majmaâ-uz-zawÄâid (9:104); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:166); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (13:157 # 36485).
TabarÄnÄĢ transmitted it through another chain of transmission in al-Muâjam-ul-kabÄĢr (5:195 # 5068).
Ibn KathÄĢr graded its chain of authorities fine (jayyid) in al-BidÄyah wan-nihÄyah (4:172), and its men are those of thiqah (trustworthy) hadÄĢth.
[16]. Ahmad bin Hambal related it in al-Musnad (4:368), and FadÄâil-us-sahÄbah (2:586 # 992); TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-kabÄĢr (5:195 # 5070); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:165); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (13:105 # 36343).
NasÄâÄĢ has narrated this tradition through Saâd in KasÄâis amÄĢr-il-muâminÄĢn âAlÄĢ bin AbÄĢ TÄlib (p.97 # 92) with a slight difference in the use of words.
HaythamÄĢ has referred to it in Majmaâ-uz-zawÄâid (9:107) that it has been narrated by Bazzar and its narrators are reliable (thiqah).
MaymÅĢn AbÅĢ âAbdullÄh describes that Zayd bin Arqam (RA) related this tradition when someone asked him about âAlÄĢ (RA), and HindÄĢ has reproduced this tradition in Kanz-ul-âummÄl (13:104, 105 # 36342).
[17]. Ibn AbÄĢ Shaybah related it in al-Musannaf (12:59 # 12121); HindÄĢ, Kanz-ul-âummÄl (13:137 # 32433); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:169, 170, 172); and Ibn KathÄĢr has written in al-BidÄyah wan-nihÄyah (4:173) that DhahabÄĢ has graded it fair (hasan).
DhahabÄĢ narrated it through âAbdullÄh bin Muhammad bin âAqÄĢl in Siyar aâlÄm-in-nubalÄâ, (7:570, 571), who said, ââAlÄĢ bin Husayn, Muhammad bin Hanafiyyah, AbÅĢ Jaâfar and I were at JÄbirâs house.â DhahabÄĢ says that the text of the tradition is successive.
[18]. Ibn AbÄĢ âÄsim related it in as-Sunnah (p. 603 # 1360); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:161, 162); and HindÄĢ has said in Kanz-ul-âummÄl (13:140 # 36441) that Ibn RÄhawayh, Ibn JarÄĢr, Ibn AbÄĢ âÄsim and MahÄmilÄĢ narrated it in AmÄlÄĢ, and graded it sahÄĢh (sound).
[19]. TabarÄnÄĢ related it in al-Muâjam-ul-kabÄĢr (3:67, 180, 181 # 2683, 3052; 5:166, 167 # 4971); HaythamÄĢ, Majmaâ-uz-zawÄâid (9:164, 165); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:166, 167); Ibn KathÄĢr, al-BidÄyah wan-nihÄyah (5:463); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummal (1:188, 189 # 957, 958).
Ibn âAsÄkir related it from Saâd also in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:169).
[20]. TabarÄnÄĢ transmitted it in al-Muâjam-ul-kabÄĢr (2:357 # 2505); HaythamÄĢ, Majmaâ-uz-zawÄâid (9:106); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:179); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (13:138, 139 # 36437).
http://www.minhajbooks.com/english/btext/cid/17/bid/248/btid/759/read/txt/Hadith-01-to-10-The-Ghadir-Declaration.html
2nd part :
http://www.minhajbooks.com/english/btext/cid/17/bid/248/btid/760/read/txt/Hadith-11-to-20-The-Ghadir-Declaration.html
3rd part :
http://www.minhajbooks.com/english/btext/cid/17/bid/248/btid/761/read/txt/Hadith-21-to-30-The-Ghadir-Declaration.html
4rth part :
http://www.minhajbooks.com/english/btext/cid/17/bid/248/btid/762/read/txt/Hadith-31-to-40-The-Ghadir-Declaration.html
5th part :
http://www.minhajbooks.com/english/btext/cid/17/bid/248/btid/763/read/txt/Hadith-41-to-51-The-Ghadir-Declaration.html
HadÄĢthNo. 11
ØŖØŽØąØŦ ØŗŲŲØ§Ų Ø¨Ų ØšŲŲŲØŠ... ØšŲ ØŗØšØ¯ Ø¨Ų ØŖØ¨Ų ŲŲØ§Øĩ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ (ŲŲ Ų ŲØ§Ųب ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ)Ø ØĨŲ ŲŲ ŲŲ ŲØ§Ųب ØŖØąØ¨Øš: ŲØŖŲ ŲŲŲŲ ŲŲ ŲØ§ØØ¯ØŠ Ų ŲŲŲ ØŖØØ¨ ØĨŲŲ Ų Ų ŲØ°Ø§ ŲŲØ°Ø§Ø Ø°ŲØą ØŲ Øą اŲŲØšŲ .
ŲŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : ŲØŖØšØˇŲŲ Ø§ŲØąØ§ŲØŠ. ŲŲŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : Ø¨Ų ŲØ˛ŲØŠ ŲØ§ØąŲŲ Ø¨Ų Ų ŲØŗŲ. ŲŲŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§ŲØ ŲŲØŗŲ ØŗŲŲØ§Ų Ø§ŲØąØ§Ø¨ØšØŠ.
âSufyÄn bin âUyaynah (in praise of âAlÄĢ (RA)) relates it from Saâd bin AbÄĢ WaqÄs (RA) that of the four qualities of âAlÄĢ (RA) if I possessed anyone of them, I would have held it dearer than such and such, even the red camels. (The four qualities were as follows:) (first quality) he was blessed with the flag (on the occasion of the battle of Khaybar; (second quality is) the Prophetâs saying about him (that they are related) as HÄrÅĢn and MÅĢsÄ (were related); (third quality is) the Prophetâs saying about him that one who has me as his master (has âAlÄĢ as his master). (The sub-narrator) SufyÄn bin âUyaynah did not remember the fourth quality.â[11]
HadÄĢth No. 12
ØšŲ ØšØ¨Ø¯ Ø§ŲØąØŲ Ų Ø¨Ų ØŗØ§Ø¨Øˇ (ŲŲ Ų ŲØ§Ųب ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ)Ø ŲØ§Ų: ŲØ§Ų ØŗØšØ¯ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ: ØŗŲ ØšØĒ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲŲŲŲ ŲŲ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ ØĢŲØ§ØĢ ØŽØĩØ§ŲØ ŲØŖŲ ŲŲŲŲ ŲŲ ŲØ§ØØ¯ØŠ Ų ŲŲŲ ØŖØØ¨ ØĨŲŲ Ų Ų Ø§ŲØ¯ŲŲØ§ ŲŲ Ø§ ŲŲŲØ§Ø ØŗŲ ØšØĒ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲŲŲŲ: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§ŲØ ŲØŖŲØĒ Ų ŲŲ Ø¨Ų ŲØ˛ŲØŠ ŲØ§ØąŲŲ Ų Ų Ų ŲØŗŲØ ŲŲØŖØšØˇŲŲ Ø§ŲØąØ§ŲØŠ.
ââAbd-ur-RahmÄn bin SÄbit (in praise of âAlÄĢ (RA)) relates that Saâd (RA) said: I heard AllÄhâs Messenger (SAW) describe three of âAlÄĢâs qualities that if I am blessed with anyone of them I would hold it dearer than the world and its contents. I heard AllÄhâs Messenger (SAW) say: One who has me as his master (has âAlÄĢ as his master), and you are in my place as HÄrÅĢn was in place of MÅĢsÄ, and I shall bestow the flag on him (who is a friend of AllÄh (SWT) and His Messenger (SAW), and AllÄh (SWT) and His Messenger (SAW) are his friends).â[12]
HadÄĢth No. 13
ØšŲ ØąŲØ§ØšØŠ Ø¨Ų ØĨŲØ§Øŗ Ø§ŲØļØ¨ŲØ ØšŲ ØŖØ¨ŲŲØ ØšŲ ØŦØ¯ŲØ ŲØ§Ų: ŲŲØ§ Ų Øš ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ ŲŲŲ Ø§ŲØŦŲ ŲØ ŲØ¨ØšØĢ ØĨŲŲ ØˇŲØØŠ Ø¨Ų ØšØ¨ŲØ¯ اŲŲŲ ØŖŲ Ø§ŲŲŲŲØ ŲØŖØĒØ§Ų ØˇŲØØŠ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: ŲØ´Ø¯ØĒŲ Ø§ŲŲŲ! ŲŲ ØŗŲ ØšØĒ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲŲŲŲ: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§ŲØ Ø§ŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲŲØ§ŲØ ŲØšØ§Ø¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§ŲØ ŲØ§Ų: ŲØšŲ . ŲØ§Ų: ŲŲŲ ØĒŲØ§ØĒŲŲŲØ ŲØ§Ų: ŲŲ ØŖØ°ŲØą. ŲØ§Ų: ŲØ§ŲØĩØąŲ ØˇŲØØŠ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ.
âRifÄâah bin IyÄs ad-DabbÄĢ relates on the authority of his father who relates it on the authority of his grandfather. He said: We were with âAlÄĢ (RA) on the day of the Battle of Jamal. He sent a message for Talhah bin âUbaydullÄh (RA) who called on him. He said: I make you swear by AllÄh! Have you heard from the Messenger of AllÄh (SAW): One who has me as his master has âAlÄĢ as his master. O AllÄh! Befriend him who befriends him and be his enemy who is his enemy. Talhah (RA) said: Yes. âAlÄĢ (RA) said: Then why do you battle with me? Talhah (RA) said: I did not remember it. The narrator said: (After this) Talhah (RA) went back.â[13]
HadÄĢthNo. 14
ØšŲ Ø¨ØąŲØ¯ØŠØ ŲØ§Ų: ØēØ˛ŲØĒŲ Ų Øš ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ Ø§ŲŲŲ ŲØ ŲØąØŖŲØĒ Ų ŲŲ ØŦŲŲØŠØ ŲŲŲ Ø§ ŲØ¯Ų ØĒŲ ØšŲŲ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø Ø°ŲØąØĒ ØšŲŲØ§Ø ŲØĒŲŲØĩØĒŲØ ŲØąØŖŲØĒ ŲØŦŲ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲØĒØēبਠŲŲØ§Ų: ŲØ§ Ø¨ØąŲØ¯ØŠ! ØŖŲØŗØĒ ØŖŲŲŲ Ø¨Ø§ŲŲ Ø¤Ų ŲŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲŲØĒ: بŲŲØ ŲØ§ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ! ŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§Ų.
âIt is narrated by Buraydah (RA): I took part in the Battle of Yemen with âAlÄĢ (RA) and I had a complaint against him. When I went to see the Prophet ((SAW) returning from war), I mentioned âAlÄĢ in rather improper words. I saw that the Prophetâs face had flushed, and he said: O Buraydah! Am I not nearer than the lives of the believers? I said: why not, O Messenger of AllÄh! At this, he said: One who has me as his master has âAlÄĢ as his master.â[14]
HadÄĢth No. 15
ØšŲ Ų ŲŲ ŲŲ ØŖØ¨Ų ØšØ¨Ø¯ اŲŲŲØ ŲØ§Ų: ŲØ§Ų Ø˛ŲØ¯ Ø¨Ų ØŖØąŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ ŲØŖŲا ØŖØŗŲ Øš: ŲØ˛ŲŲØ§ Ų Øš ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø¨ŲØ§Ø¯ ŲŲØ§Ų ŲŲ ŲØ§Ø¯Ų ØŽŲ Ø ŲØŖŲ Øą Ø¨Ø§ŲØĩŲØ§ØŠØ ŲØĩŲØ§Ųا Ø¨ŲØŦŲØą. ŲØ§Ų: ŲØŽØˇØ¨Ųا ŲØ¸ŲŲ ŲØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø¨ØĢŲØ¨ ØšŲŲ Ø´ØŦØąØŠ ØŗŲ ØąØŠ Ų Ų Ø§ŲØ´Ų ØŗØ ŲŲØ§Ų: ØŖŲØŗØĒŲ ØĒØšŲŲ ŲŲ ØŖŲ ŲØŗØĒŲ ØĒØ´ŲØ¯ŲŲ ØŖŲŲ ØŖŲŲŲ Ø¨ŲŲ Ų Ø¤Ų Ų Ų Ų ŲŲØŗŲØ ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ŲŲ Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØĨŲ ØšŲŲØ§ Ų ŲŲØ§ŲØ Ø§ŲŲŲŲ ! ؚاد Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§ŲØ ŲŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲاŲ.
âMaymÅĢn AbÅĢ âAbdullÄh describes that he heard Zayd bin Arqam (RA) say: We came down to a valley, named the valley of Khum, with the Messenger of AllÄh (SAW). So he commanded the people to gather for the prayer and led the congregation in terrible heat. Then he delivered the sermon, and a shade was improvised by hanging a piece of cloth from the tree to protect the Messenger of AllÄh (SAW) from the heat of the sun. He said: Donât you know or bear witness (to it) that I am nearer than the life of every believer? The people said: why not! He said: so one who has me as his master has âAlÄĢ as his master. O AllÄh! Be you his enemy who is his (âAlÄĢâs) enemy and be you his friend who befriends him.â[15]
Hadith 16
ØšŲ ØšØˇŲØŠ Ø§ŲØšŲŲŲØ ŲØ§Ų: ØŗØŖŲØĒ Ø˛ŲØ¯ Ø¨Ų ØŖØąŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲŲØĒ ŲŲ: ØŖŲ ØŽØĒŲØ§ ŲŲ ØØ¯ØĢŲŲ ØšŲŲ Ø¨ØØ¯ŲØĢ ŲŲ Ø´ØŖŲ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ ŲŲŲ ØēØ¯ŲØą ØŽŲ Ø ŲØ§Ųا ØŖØØ¨ ØŖŲ ØŖØŗŲ ØšŲ Ų ŲŲØ ŲŲØ§Ų: ØĨŲŲŲ Ų ØšØ´Øą ØŖŲŲ Ø§ŲØšØąØ§Ų ŲŲŲŲ Ų Ø§ ŲŲŲŲ Ø ŲŲŲØĒ ŲŲ: ŲŲØŗ ØšŲŲŲ Ų ŲŲ Ø¨ØŖØŗØ ŲŲØ§Ų: ŲØšŲ Ø ŲŲØ§ Ø¨Ø§ŲØŦØŲØŠØ ŲØŽØąØŦ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ØĨŲŲŲØ§ Ø¸ŲØąØ§ ŲŲŲ Øĸ؎ذ بؚØļد ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: ŲØ§ ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! ØŖŲØŗØĒŲ ØĒØšŲŲ ŲŲ ØŖŲŲ ØŖŲŲŲ Ø¨Ø§ŲŲ Ø¤Ų ŲŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ŲŲ Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§Ų. ŲØ§Ų: ŲŲŲØĒ ŲŲ: ŲŲ ŲØ§Ų: اŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲØ§ŲØ ب𨧨¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§ŲØ ŲØ§Ų: ØĨŲŲ Ø§ ØŖØŽØ¨ØąŲ ŲŲ Ø§ ØŗŲ ØšØĒ.
âIt is narrated by âAtiyyah al-âAwfÄĢ. He says: I asked Zayd bin Arqam (RA): I have a son-in-law who relates a hadÄĢth in praise of âAlÄĢ (RA) based on your narration on the day of GhadÄĢr Khum. I want to hear it (directly) from you. Zayd bin Arqam (RA) said: you are a native of Iraq. May you persist in your habits! So I said: you will not receive any torture from me. (At this) he said: we were at the spot of Juhfah that at the time of zuhr (noon prayer) the Prophet (SAW), holding âAlÄĢâs hand, came out. He said: O people! Donât you know that I am even nearer than the lives of the believers? They said: why not! Then he said: one who has me as his master has âAlÄĢ as his master. âAtiyyah said: I inquired further: Did he also say this: O AllÄh! Be his friend who befriends him (âAlÄĢ) and be his enemy who is his enemy? Zayd ibn Arqam said: I have told you all that I had heard.â[16]
HadÄĢth No. 17
ØšŲ ØŦØ§Ø¨Øą Ø¨Ų ØšØ¨Ø¯ اŲŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ Ø§Ø ŲØ§Ų: ŲŲØ§ Ø¨Ø§ŲØŦØŲØŠ بØēØ¯ŲØą ØŽŲ Ø ØĨذا ØŽØąØŦ ØšŲŲŲØ§ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø ŲØŖØŽØ° Ø¨ŲØ¯ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§Ų.
âIt is narrated by JÄbir bin âAbdullÄh ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ Ø§)) that when we were at GhadÄĢr Khum in Juhfah, the Messenger of AllÄh (SAW) came out, then, holding âAlÄĢâs hand, he said: One who has me as his master has âAlÄĢ as his master.â [17]
HadÄĢth No. 18
ØšŲ ØšŲŲ ØŖŲ Ø§ŲŲØ¨Ų ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲØ§Ų بØŲØąØŠ Ø§ŲØ´ØŦØąØŠ Ø¨ØŽŲ Ø ŲŲŲ Øĸ؎ذ Ø¨ŲØ¯ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! ØŖŲØŗØĒŲ ØĒØ´ŲØ¯ŲŲ ØŖŲ Ø§ŲŲŲ ØąØ¨ŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ØŖŲØŗØĒŲ ØĒØ´ŲØ¯ŲŲ ØŖŲ Ø§ŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲ ØŖŲŲŲ Ø¨ŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲØ ŲØŖŲ اŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲ Ų ŲŲØ§ŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ŲŲ Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØĨŲ ŲØ°Ø§ Ų ŲŲØ§Ų.
âIt is narrated by âAlÄĢ that the Holy Prophet (SAW) was standing under a tree at Khum and he was holding âAlÄĢâs hand. He said: O people! Donât you bear witness that AllÄh (SWT) and His Messenger (SAW) are even nearer than your lives? They said: Why not! (Then he added: Donât you bear witness) that AllÄh (SWT) and His Messenger are your masters. They said: Why not! He said: One who has me as his master has this (âAlÄĢ) as his master.â[18]
HadÄĢth No. 19
ØšŲ ØØ°ŲŲØŠ Ø¨Ų ØŖØŗŲØ¯ Ø§ŲØēŲØ§ØąŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ... ŲŲØ§Ų ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : ŲØ§ ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! ØĨŲŲ ŲØ¯ ŲØ¨ØŖŲŲ Ø§ŲŲØˇŲŲ Ø§ŲØŽØ¨ŲØą ØŖŲŲ ŲŲ ŲØšŲ Øą ŲØ¨Ų ØĨŲØ§ ŲØĩŲ ØšŲ Øą Ø§ŲØ°Ų ŲŲŲŲ Ų Ų ŲØ¨ŲŲØ ŲØĨŲŲ ŲØŖØ¸Ų ØŖŲŲ ŲŲØ´Ų ØŖŲ ØŖØ¯ØšŲ ŲØŖØŦŲØ¨Ø ŲØĨŲŲ Ų ØŗØ¤ŲŲØ ŲØĨŲŲŲ Ų ØŗØ¤ŲŲŲŲØ ŲŲ Ø§Ø°Ø§ ØŖŲØĒŲ ŲØ§ØĻŲŲŲØ ŲØ§ŲŲØ§: ŲØ´Ųد ØŖŲŲ ŲØ¯ Ø¨ŲØēØĒ ŲØŦØ§ŲØ¯ØĒ ŲŲØĩØØĒØ ŲØŦØ˛Ø§Ų Ø§ŲŲŲ ØŽŲØąØ§. ŲŲØ§Ų: ØŖŲŲØŗ ØĒØ´ŲØ¯ŲŲ ØŖŲ ŲØ§ ØĨŲŲ ØĨŲØ§ اŲŲŲØ ŲØŖŲ Ų ØŲ دا ØšØ¨Ø¯Ų ŲØąØŗŲŲŲØ ŲØŖŲ ØŦŲØĒŲ ØŲØ ŲŲØ§ØąŲ ØŲØ ŲØŖŲ اŲŲ ŲØĒ ØŲØ ŲØŖŲ Ø§ŲØ¨ØšØĢ بؚد اŲŲ ŲØĒ ØŲØ ŲØŖŲ Ø§ŲØŗØ§ØšØŠ ØĸØĒŲØŠ ŲØ§ ØąŲØ¨ ŲŲŲØ§Ø ŲØŖŲ اŲŲŲ ŲØ¨ØšØĢ Ų Ų ŲŲ Ø§ŲŲØ¨ŲØąØ ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲØ ŲØ´Ųد بذŲŲ. ŲØ§Ų: اŲŲŲŲ ! ØŖØ´ŲØ¯. ØĢŲ ŲØ§Ų: ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! ØĨŲ Ø§ŲŲŲ Ų ŲŲØ§Ų ŲØŖŲا Ų ŲŲŲ Ø§ŲŲ Ø¤Ų ŲŲŲØ ŲØŖŲا ØŖŲŲŲ Ø¨ŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲŲ Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲŲØ°Ø§ Ų ŲŲØ§Ų â ŲØšŲŲ ØšŲŲØ§ â Ø§ŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲØ§ŲØ ب𨧨¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§Ų. ØĢŲ ŲØ§Ų: ŲØ§ ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ ØĨŲŲ ŲØąØˇŲŲ ŲØĨŲŲŲ ŲØ§ØąØ¯ŲŲ ØšŲŲ Ø§ŲØŲØļØ ØŲØļ ØŖØšØąØļ Ų Ø§ بŲŲ Ø¨ØĩØąŲ ŲØĩب𨧨ĄØ ŲŲŲ ØšØ¯Ø¯ اŲŲØŦŲŲ ŲØ¯ØØ§ŲŲ Ų Ų ŲØļØŠØ ŲØĨŲŲ ØŗØ§ØĻŲŲŲ ØŲŲ ØĒØąØ¯ŲŲ ØšŲŲ ØšŲ Ø§ŲØĢŲŲŲŲØ ŲØ§ŲØ¸ØąŲØ§ ŲŲŲ ØĒØŽŲŲŲŲŲ ŲŲŲŲ Ø§Ø Ø§ŲØĢŲŲ Ø§ŲØŖŲØ¨Øą ŲØĒØ§Ø¨ اŲŲŲ ØšØ˛ ŲØŦŲ ØŗØ¨Ø¨ ØˇØąŲŲ Ø¨ŲØ¯ اŲŲŲ ŲØˇØąŲŲ Ø¨ØŖŲØ¯ŲŲ Ø ŲØ§ØŗØĒŲ ØŗŲŲØ§ Ø¨Ų ŲØ§ ØĒØļŲŲØ§ ŲŲØ§ ØĒبدŲŲØ§Ø ŲØšØĒØąØĒŲ ØŖŲŲ Ø¨ŲØĒŲØ ŲØĨŲŲ ŲØ¯ ŲØ¨ØŖŲŲ Ø§ŲŲØˇŲŲ Ø§ŲØŽØ¨ŲØą ØŖŲŲŲ Ø§ ŲŲ ŲŲŲØļŲØ§ ØØĒŲ ŲØąØ¯Ø§ ØšŲŲ Ø§ŲØŲØļ.
âIt is narrated by Hudhayfah bin Usayd al-GhifÄrÄĢ (RA)âĻ He (SAW) said: O people! I have been told by a highly reliable source that AllÄh (SWT) gave every prophet half the life span of his predecessor and I apprehend I shall (soon) receive the call and I shall accept it. I shall be asked (about my responsibilities) and you will (also) be asked (about me). What do you say (about this)? They said: we bear witness that you struggled hard to groom us in the faith and taught us virtuous things. May AllÄh (SWT) bless you with a noble reward! He said: Donât you bear witness that there is no god but AllÄh (SWT) and Muhammad is AllÄhâs servant and His Messenger; Paradise and Hell are a reality and life after death is a reality and there is no doubt about the Day of Judgement and AllÄh (SWT) will raise us again from the graves? All of them replied: why not! We bear witness to all this. He said: O AllÄh! Be you a witness. He said: O people! Surely AllÄh is my master and I am the master of all believers and I am nearer than their lives. One who has me as his master has âAlÄĢ as his master. O AllÄh! Be his friend who befriends him and be his enemy who is his (âAlÄĢâs) enemy. O people! I am to leave before you and you will meet me at the Fountain (of kawthar). This fountain is even wider than the distance between Basra and SanâÄâ. It has silver bowls as big as the stars. When you come to me, I will ask you about two highly important things. It is to be seen how you treat them in my absence. The first important thing is AllÄhâs Book which is related in one aspect to AllÄh (SWT) and, in another aspect, to His servants. If you hold on to it firmly, you will neither go astray nor deviate (from truth); and (the second important thing) is my progeny, that is, the members of my family. Hold on to them. The highest authority has told me that surely these two will never deviate from the truth and they will meet me at the Fountain.â[19]
HadÄĢth No. 20
ØšŲ ØŦØąŲØą ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØ§Ų: Ø´ŲØ¯Ųا اŲŲ ŲØŗŲ ŲŲ ØØŦØŠ Ų Øš ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø ŲŲŲ ØØŦØŠ اŲŲØ¯Ø§ØšØ ŲØ¨ŲØēŲØ§ Ų ŲØ§Ųا ŲŲØ§Ų ŲŲ ØēØ¯ŲØą ØŽŲ Ø ŲŲØ§Ø¯Ų: Ø§ŲØĩŲØ§ØŠ ØŦØ§Ų ØšØŠØ ŲØ§ØŦØĒŲ ØšŲØ§ اŲŲ ŲØ§ØŦØąŲŲ ŲØ§ŲØŖŲØĩØ§ØąØ ŲŲØ§Ų ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲØŗØˇŲØ§Ø ŲŲØ§Ų: ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! Ø¨Ų ØĒØ´ŲØ¯ŲŲØ ŲØ§ŲŲØ§: ŲØ´Ųد ØŖŲ ŲØ§ ØĨŲŲ ØĨŲØ§ اŲŲŲ. ŲØ§Ų: ØĢŲ Ų ŲØ ŲØ§ŲŲØ§: ŲØŖŲ Ų ØŲ دا ØšØ¨Ø¯Ų ŲØąØŗŲŲŲ. ŲØ§Ų: ŲŲ Ų ŲŲŲŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: اŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲ Ų ŲŲØ§Ųا. ŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲŲŲŲ Ø ØĢŲ ØļØąØ¨ Ø¨ŲØ¯Ų ØšŲŲ ØšØļد ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØŖŲØ§Ų Ų ŲŲØ˛Øš ØšØļØ¯Ų ŲØŖØŽØ° Ø¨Ø°ØąØ§ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲŲ Ø§ŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲ Ų ŲŲŲØ§Ų ŲØĨŲ ŲØ°Ø§ Ų ŲŲØ§ŲØ Ø§ŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲØ§ŲØ ب𨧨¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§ŲØ اŲŲŲŲ ! Ų Ų ØŖØØ¨Ų Ų Ų Ø§ŲŲØ§Øŗ ŲŲŲ ŲŲ ØØ¨ŲØ¨Ø§Ø ŲŲ Ų ØŖØ¨ØēØļŲ ŲŲŲ ŲŲ Ų Ø¨ØēØļا.
âIt is narrated by JarÄĢr (RA) that at the occasion of Hajjat-ul-wadÄâ we were with the Messenger of AllÄh (SAW). We reached a place called GhadÄĢr Khum. When the call came for congregational prayer, all the (Makkan) Immigrants and (Medinan) Helpers rallied there. Then the Prophet (SAW) stood between us and addressed us: O people! What witness do you bear? They said: We bear witness that there is no god but AllÄh (SWT). He said: Then what? They said: Surely Muhammad (SAW) is His servant and Messenger. He said: then who is your guardian? They said: AllÄh (SWT) and His Messenger. Then added: who else is your guardian? Then he made âAlÄĢ (RA) stand up by holding his hand and, holding (âAlÄĢâs) both arms said: This (âAlÄĢ) is his master whose master is AllÄh (SWT) and His Messenger. O AllÄh! Be his friend who befriends him and be his enemy who is his (âAlÄĢâs) enemy. O AllÄh! Love him who loves him (âAlÄĢ) from among the people and bear malice towards him who bears malice towards him (âAlÄĢ).â[20]
Refrences
[11]. Ibn AbÄĢ âÄsim related it in as-Sunnah (p.607 # 1385); and DiyÄâ MaqdisÄĢ in al-AhÄdÄĢth-ul-mukhtÄrah (3:151 # 948).
Ahmad bin Hambal related it with a fair (hasan) chain of authorities in FadÄâil-us-sahÄhah (2:643 # 1093).
Ibn âAsÄkir narrated this tradition through Saâd bin AbÄĢ WaqÄs who mentioned the four qualities in detail in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45: 89-91).
[12]. Ibn AbÄĢ âÄsim related it in as-Sunnah (p.608 # 1386); Ibn AbÄĢ Shaybah, al-Musannaf (12:61 # 12127); and DiyÄâ MaqdisÄĢ declared its chain of transmission sahÄĢh (sound) in al-AhÄdÄĢth-ul-mukhtÄrah (3:207 # 1008).
Ibn âAsÄkir narrated it in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:88,89).
[13]. HÄkim narrated it in al-Mustadrak (3:371 # 5594), BayhaqÄĢ, al-IâtiqÄd wal-hidÄyah ilÄ sabÄĢl-ir-rishÄd âalÄ madhhab-is-salaf wa ashÄb-il-hadÄĢth (p.373); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (27:76); HindÄĢ, Kanz-ul-âummÄl (11:332 # 31662); and HaythamÄĢ said in Majmaâ-uz-zawÄâid (9:107) that this tradition has been narrated by BazzÄr through NadhÄĢr.
[14]. Ahmad bin Hambal related it in al-Musnad (5:347), and FadÄâil-us-sahÄbah (2:584, 585 # 989); NasÄâÄĢ, as-Sunan-ul-kubrÄ (5:130 # 8465), KhasÄâis amÄĢr-il-muâminÄĢn âAlÄĢ bin AbÄĢ TÄlib (p. 86 # 78), and FadÄâil-us-sahÄbah (p.14 # 42); HÄkim, al-Mustadrak (3:110 # 4578); Ibn AbÄĢ Shaybah, al-Musannaf (12:84# 12181); Ibn AbÄĢ âÄsim, al-Ähad wal-mathÄnÄĢ (4:325, 326); ShÄshÄĢ, al-Musnad (1:127); TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-awsat (1:229 # 348); Muhib TabarÄĢ, ar-RiyÄd-un-nadrah fÄĢ manÄqib-il-âashrah (3:128); AbÅĢ âUlÄ, Tuhfat-ul-ahwadhÄĢ (10:147); AbÅĢ Nuâaym, Hilyat-ul-awliyÄâ wa tabaqÄt-ul-asfiyÄâ (4:23); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:142, 146-8); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (13:134 # 36422).
Ibn KathÄĢr said in al-BidÄyah wanânihÄyah (4:168; 5:457) that the tradition narrated by NasÄâÄĢ has a sound chain of succession (isnÄduhÅĢ jayyid qawÄĢ) and all of its narrators are of integrity (rijÄluhÅĢ thiqah).
[15]. Ahmad bin Hambal related it in al-Musnad (4:372); BayhaqÄĢ, as-Sunan-ul-kubrÄ (5:131); HaythamÄĢ, Majmaâ-uz-zawÄâid (9:104); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:166); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (13:157 # 36485).
TabarÄnÄĢ transmitted it through another chain of transmission in al-Muâjam-ul-kabÄĢr (5:195 # 5068).
Ibn KathÄĢr graded its chain of authorities fine (jayyid) in al-BidÄyah wan-nihÄyah (4:172), and its men are those of thiqah (trustworthy) hadÄĢth.
[16]. Ahmad bin Hambal related it in al-Musnad (4:368), and FadÄâil-us-sahÄbah (2:586 # 992); TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-kabÄĢr (5:195 # 5070); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:165); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (13:105 # 36343).
NasÄâÄĢ has narrated this tradition through Saâd in KasÄâis amÄĢr-il-muâminÄĢn âAlÄĢ bin AbÄĢ TÄlib (p.97 # 92) with a slight difference in the use of words.
HaythamÄĢ has referred to it in Majmaâ-uz-zawÄâid (9:107) that it has been narrated by Bazzar and its narrators are reliable (thiqah).
MaymÅĢn AbÅĢ âAbdullÄh describes that Zayd bin Arqam (RA) related this tradition when someone asked him about âAlÄĢ (RA), and HindÄĢ has reproduced this tradition in Kanz-ul-âummÄl (13:104, 105 # 36342).
[17]. Ibn AbÄĢ Shaybah related it in al-Musannaf (12:59 # 12121); HindÄĢ, Kanz-ul-âummÄl (13:137 # 32433); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:169, 170, 172); and Ibn KathÄĢr has written in al-BidÄyah wan-nihÄyah (4:173) that DhahabÄĢ has graded it fair (hasan).
DhahabÄĢ narrated it through âAbdullÄh bin Muhammad bin âAqÄĢl in Siyar aâlÄm-in-nubalÄâ, (7:570, 571), who said, ââAlÄĢ bin Husayn, Muhammad bin Hanafiyyah, AbÅĢ Jaâfar and I were at JÄbirâs house.â DhahabÄĢ says that the text of the tradition is successive.
[18]. Ibn AbÄĢ âÄsim related it in as-Sunnah (p. 603 # 1360); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:161, 162); and HindÄĢ has said in Kanz-ul-âummÄl (13:140 # 36441) that Ibn RÄhawayh, Ibn JarÄĢr, Ibn AbÄĢ âÄsim and MahÄmilÄĢ narrated it in AmÄlÄĢ, and graded it sahÄĢh (sound).
[19]. TabarÄnÄĢ related it in al-Muâjam-ul-kabÄĢr (3:67, 180, 181 # 2683, 3052; 5:166, 167 # 4971); HaythamÄĢ, Majmaâ-uz-zawÄâid (9:164, 165); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:166, 167); Ibn KathÄĢr, al-BidÄyah wan-nihÄyah (5:463); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummal (1:188, 189 # 957, 958).
Ibn âAsÄkir related it from Saâd also in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:169).
[20]. TabarÄnÄĢ transmitted it in al-Muâjam-ul-kabÄĢr (2:357 # 2505); HaythamÄĢ, Majmaâ-uz-zawÄâid (9:106); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:179); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (13:138, 139 # 36437).