HadÄĢth No. 1
ØšŲ Ø´ØšØ¨ØŠØ ØšŲ ØŗŲŲ ØŠ Ø¨Ų ŲŲŲŲØ ŲØ§Ų: ØŗŲ ØšØĒ ØŖØ¨Ø§ Ø§ŲØˇŲŲŲ ŲØØ¯ØĢØ ØšŲ ØŖØ¨Ų ØŗØąŲØØŠ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ â ØŖŲ Ø˛ŲØ¯ Ø¨Ų ØŖØąŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ (Ø´Ų Ø´ØšØ¨ØŠ) â ØšŲ اŲŲØ¨Ų ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø ŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§Ų.
ŲŲØ¯ ØąŲŲ Ø´ØšØ¨ØŠ ŲØ°Ø§ Ø§ŲØØ¯ŲØĢØ ØšŲ Ų ŲŲ ŲŲ ØŖØ¨Ų ØšØ¨Ø¯ اŲŲŲØ ØšŲ Ø˛ŲØ¯ Ø¨Ų ØŖØąŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ØšŲ Ø§ŲŲØ¨Ų ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ .
âShuâbah relates it from Salmah bin Kuhayl: I heard it from AbÅĢ Tufayl that AbÅĢ SarÄĢhah (RA) â or Zayd bin Arqam (RA) (Shuâbah has doubts about the narrator) â relates that the Prophet (SAW) said: One who has me as his master has âAlÄĢ as his master.
âShuâbah has related the tradition from MaymÅĢm AbÅĢ âAbdullÄh, who related it on the authority of Zayd bin Arqam (RA) and he has related it from the Holy Prophet (SAW).â[1]
HadÄĢth No. 2
ØšŲ ØšŲ ØąØ§Ų Ø¨Ų ØØĩŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØ§Ų: ŲØ§Ų ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : Ų Ø§ ØĒØąŲØ¯ŲŲ Ų Ų ØšŲŲØ Ų Ø§ ØĒØąŲØ¯ŲŲ Ų Ų ØšŲŲØ Ų Ø§ ØĒØąŲØ¯ŲŲ Ų Ų ØšŲŲØ ØĨŲ ØšŲŲØ§ Ų ŲŲ ŲØŖŲا Ų ŲŲØ ŲŲŲ ŲŲŲ ŲŲ Ų Ø¤Ų Ų Ų Ų Ø¨ØšØ¯Ų.
ââImrÄn bin Husayn (RA) has narrated that AllÄhâs Messenger (SAW) said: What do you people want about âAlÄĢ? What do you people want about âAlÄĢ? What do you people want about âAlÄĢ? Then added: Surely âAlÄĢ is from me and I am from âAlÄĢ and after me he is the guardian of every believer.â[2]
HadÄĢth No. 3
ØšŲ ØŗØšØ¯ Ø¨Ų ØŖØ¨Ų ŲŲØ§Øĩ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØ§Ų: ØŗŲ ØšØĒ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲŲŲŲ: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§ŲØ ŲØŗŲ ØšØĒŲ ŲŲŲŲ: ØŖŲØĒ Ų ŲŲ Ø¨Ų ŲØ˛ŲØŠ ŲØ§ØąŲŲ Ų Ų Ų ŲØŗŲ ØĨŲØ§ ØŖŲŲ ŲØ§ ŲØ¨Ų Ø¨ØšØ¯ŲØ ŲØŗŲ ØšØĒŲ ŲŲŲŲ: ŲØŖØšØˇŲŲ Ø§ŲØąØ§ŲØŠ Ø§ŲŲŲŲ ØąØŦŲØ§ ŲØØ¨ اŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲ.
âIt is related by Saâd bin AbÄĢ WaqÄs (RA): I heard AllÄhâs Messenger (SAW) say: One who has me as his master has âAlÄĢ as his master. And I heard him say (to âAlÄĢ (RA)): You are in my place as HÄrÅĢn was in MÅĢsÄâs place, but there is no prophet after me. And I also heard him say (on the occasion of the battle of Khaybar): Today I shall bestow the flag on the person who loves AllÄh (SWT) and His Messenger (SAW).â[3]
HadÄĢth No. 4
ØšŲ Ø§ŲØ¨ØąØ§ØĄ Ø¨Ų ØšØ§Ø˛Ø¨ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØ§Ų: ØŖŲØ¨ŲŲØ§ Ų Øš ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲŲ ØØŦØĒŲ Ø§ŲØĒŲ ØØŦØ ŲŲØ˛Ų ŲŲ Ø¨ØšØļ Ø§ŲØˇØąŲŲØ ŲØŖŲ Øą Ø§ŲØĩŲØ§ØŠ ØŦØ§Ų ØšØŠØ ŲØŖØŽØ° Ø¨ŲØ¯ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: ØŖŲØŗØĒ ØŖŲŲŲ Ø¨Ø§ŲŲ Ø¤Ų ŲŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ØŖŲØŗØĒ ØŖŲŲŲ Ø¨ŲŲ Ų Ø¤Ų Ų Ų Ų ŲŲØŗŲØ ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ŲŲØ°Ø§ ŲŲŲ Ų Ų ØŖŲØ§ Ų ŲŲØ§ŲØ Ø§ŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲØ§ŲØ اŲŲŲŲ ! ؚاد Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§Ų.
âBarÄâ bin âÄzib (RA) narrates: We performed hajj with AllÄhâs Messenger (SAW). On the way he stayed at a place and commanded us (to establish) the prayer in congregation. After this, he held âAlÄĢâs hand, and said: Am I not nearer than the lives of the believers? They replied: Why not! He said: Am I not nearer than the life of every believer? They replied: Why not! He said: One who has me as his master has this (âAlÄĢ) as his guardian. O AllÄh! Befriend the one who befriends him and be the enemy of one who is his enemy.â[4]
HadÄĢth No. 5
ØšŲ Ø§ŲØ¨ØąØ§ØĄ Ø¨Ų ØšØ§Ø˛Ø¨ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØ§Ų: ŲŲØ§ Ų Øš ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲŲ ØŗŲØąØ ŲŲØ˛ŲŲØ§ بØēØ¯ŲØą ØŽŲ Ø ŲŲŲØ¯Ų ŲŲŲØ§: Ø§ŲØĩŲØ§ØŠ ØŦØ§Ų ØšØŠØ ŲŲØŗØ ب਺ŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ØĒØØĒ Ø´ØŦØąØĒŲŲØ ŲØĩŲŲ Ø§ŲØ¸ŲØą ŲØŖØŽØ° Ø¨ŲØ¯ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: ØŖŲØŗØĒŲ ØĒØšŲŲ ŲŲ ØŖŲŲ ØŖŲŲŲ Ø¨Ø§ŲŲ Ø¤Ų ŲŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ØŖŲØŗØĒŲ ØĒØšŲŲ ŲŲ ØŖŲŲ ØŖŲŲŲ Ø¨ŲŲ Ų Ø¤Ų Ų Ų Ų ŲŲØŗŲØ ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: ŲØŖØŽØ° Ø¨ŲØ¯ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§ŲØ Ø§ŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲØ§ŲØ ب𨧨¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§Ų. ŲØ§Ų: ŲŲŲŲŲ ØšŲ Øą ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ Ø¨ØšØ¯ ذŲŲØ ŲŲØ§Ų ŲŲ: ŲŲŲØĻØ§ ŲØ§ Ø§Ø¨Ų ØŖØ¨Ų ØˇØ§ŲØ¨! ØŖØĩØ¨ØØĒ ŲØŖŲ ØŗŲØĒ Ų ŲŲŲ ŲŲ Ų Ø¤Ų Ų ŲŲ Ø¤Ų ŲØŠ.
âIt is narrated by BarÄâ bin âÄzib (RA): We were on a journey with AllÄhâs Messenger (SAW). (On the way) we stayed at GhadÄĢr Khum. There it was announced that the prayer was about to be offered. The space under two trees was cleaned for AllÄhâs Messenger (SAW). Then he offered the zuhr (noon) prayer, and, holding âAlÄĢâs hand, he said: Donât you know that I am even nearer than the lives of the believers? They said: Why not! He said: Donât you know that I am even nearer than the life of every believer? They said: Why not! The narrator says that he said while holding âAlÄĢâs hand: One who has me as his master has âAlÄĢ as his master. O AllÄh! Befriend the one who befriends him (âAlÄĢ) and be the enemy of one who is his enemy. The narrator says that after this âUmar (bin al-KhattÄb (RA)) met âAlÄĢ (RA) and said to him: O Ibn AbÄĢ TÄlib! Congratulations, you have become the master of every male and female believer, morning and evening (for ever).â[5]
HadÄĢth No. 6
ØšŲ Ø§Ø¨Ų Ø¨ØąŲØ¯ØŠ ØšŲ ØŖØ¨ŲŲØ ŲØ§Ų: ŲØ§Ų ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : Ų Ų ŲŲØĒ ŲŲŲŲ ŲØšŲŲŲ ŲŲŲŲ.
âIbn Buraydah has attributed it to his father: AllÄhâs Messenger (SAW) said: One who has me as his guardian has âAlÄĢ as his guardian.â[6]
HadÄĢth No. 7
ØšŲ Ø˛ŲØ¯ Ø¨Ų ØŖØąŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØ§Ų: ŲŲ Ø§ ØąØŦØš ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ų Ų ØØŦØŠ اŲŲØ¯Ø§ØšØ ŲŲØ˛Ų ØēØ¯ŲØą ØŽŲ Ø ØŖŲ Øą Ø¨Ø¯ŲØØ§ØĒ ŲŲŲ ŲØ ŲŲØ§Ų: ŲØŖŲŲ ŲØ¯ Ø¯ØšŲØĒ ŲØŖØŦبØĒØ ØĨŲŲ ŲØ¯ ØĒØąŲØĒ ŲŲŲŲ Ø§ŲØĢŲŲŲŲØ ØŖØØ¯ŲŲ Ø§ ØŖŲØ¨Øą Ų Ų Ø§ŲØĸØŽØą: ŲØĒØ§Ø¨ اŲŲŲ ØĒؚاŲŲØ ŲØšØĒØąØĒŲØ ŲØ§ŲØ¸ØąŲØ§ ŲŲŲ ØĒØŽŲŲŲŲŲ ŲŲŲŲ Ø§Ø ŲØĨŲŲŲ Ø§ ŲŲ ŲØĒŲØąŲا ØØĒŲ ŲØąØ¯Ø§ ØšŲŲ Ø§ŲØŲØļ. ØĢŲ ŲØ§Ų: ØĨŲ Ø§ŲŲŲ ØšØ˛ ŲØŦŲ Ų ŲŲØ§ŲØ ŲØŖŲا Ų ŲŲŲ ŲŲ Ų Ø¤Ų Ų. ØĢŲ ØŖØŽØ° Ø¨ŲØ¯ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲŲØ°Ø§ ŲŲŲŲØ اŲŲŲŲ ! ŲØ§Ų Ų Ų ŲØ§ŲØ§ŲØ ب𨧨¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§Ų.
âIt is narrated by Zayd bin Arqam (RA): When AllÄhâs Messenger (SAW) was returning after the Hajjat-ul-wadÄâ, he stayed at GhadÄĢr Khum. He commanded that a canopy should be put up and so it was done. Then he said: It seems as if I am about to breathe my last which I shall accept. Indeed, I am leaving two important things in your midst which exceed each other in importance: One (is) AllÄhâs Book and the other (is) my progeny. Now it is to be seen how do you treat both of them after me and they will not be separated from each other, and they will appear before me at the Fountain of kawthar. Then added: Surely AllÄh (SWT) is my Master and I am the master of every believer. Then, holding âAlÄĢâs hand, he said: One who has me as his master has this (âAlÄĢ) as his guardian. O AllÄh! Befriend him who befriends him (âAlÄĢ) and be the enemy of one who is his enemy.â[7]
HadÄĢth No. 8
ØšŲ Ø§Ø¨Ų ŲØ§ØĢŲØŠ ØŖŲŲ ØŗŲ Øš Ø˛ŲØ¯ Ø¨Ų ØŖØąŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲŲŲ: ŲØ˛Ų ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ Ø¨ŲŲ Ų ŲØŠ ŲØ§ŲŲ Ø¯ŲŲØŠ ØšŲØ¯ Ø´ØŦØąØ§ØĒ ØŽŲ Øŗ Ø¯ŲØØ§ØĒ ØšØ¸Ø§Ų Ø ŲŲŲØŗ اŲŲØ§Øŗ Ų Ø§ ØĒØØĒ Ø§ŲØ´ØŦØąØ§ØĒØ ØĢŲ ØąØ§Ø ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ØšØ´ŲØŠØ ŲØĩŲŲØ ØĢŲ ŲØ§Ų ØŽØˇŲØ¨ŲØ§Ø ŲØŲ Ø¯ اŲŲŲ ŲØŖØĢŲŲ ØšŲŲŲØ ŲØ°ŲØą Ųب𨏨 ŲŲØ§Ų Ų Ø§ Ø´Ø§ØĄ اŲŲŲ ØŖŲ ŲŲŲŲØ ØĢŲ ŲØ§Ų: ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! ØĨŲŲ ØĒØ§ØąŲ ŲŲŲŲ ØŖŲ ØąŲŲØ ŲŲ ØĒØļŲŲØ§ ØĨŲ Ø§ØĒبؚØĒŲ ŲŲŲ Ø§Ø ŲŲŲ Ø§ ŲØĒØ§Ø¨ اŲŲŲØ ŲØŖŲŲ Ø¨ŲØĒŲ ØšØĒØąØĒŲØ ØĢŲ ŲØ§Ų: ØŖØĒØšŲŲ ŲŲ ØĨŲŲ ØŖŲŲŲ Ø¨Ø§ŲŲ Ø¤Ų ŲŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ØĢŲØ§ØĢ Ų ØąØ§ØĒØ ŲØ§ŲŲØ§: ŲØšŲ . ŲŲØ§Ų ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ : Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§Ų.
âIbn WÄthilah is reported to have heard from Zayd bin Arqam (RA) that the Prophet (SAW) was camping between Makkah and Medina near five dense trees. The people cleaned the place under the trees and he rested there for some time. He offered the prayer and then stood up to address the people. He praised AllÄh (SWT), gave some advice to the audience and then said whatever AllÄh (SWT) wanted him to say. He said: O people! I am leaving two things with you. You will never go astray as long as you follow them and these (two things) are AllÄhâs Book and my progeny. He then added: Donât you know I am nearer than the lives of the believers? He repeated it three times. Everyone said: yes. Then he said: One who has me as his master has âAlÄĢ as his master.â[8]
HadÄĢth No. 9
ØšŲ Ø˛ŲØ¯ Ø¨Ų ØŖØąŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØ§Ų: ØŽØąØŦŲØ§ Ų Øš ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ØØĒŲ Ø§ŲØĒŲŲŲØ§ ØĨŲŲ ØēØ¯ŲØą ØŽŲ Ø ŲØŖŲ Øą Ø¨ØąŲØ ŲŲØŗØ ŲŲ ŲŲŲ Ų Ø§ ØŖØĒŲ ØšŲŲŲØ§ ŲŲŲ ŲØ§Ų ØŖØ´Ø¯Ų ØØąŲا Ų ŲŲØ ŲØŲ Ø¯ اŲŲŲ ŲØŖØĢŲŲ ØšŲŲŲØ ŲŲØ§Ų: ŲØ§ ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! ØŖŲŲ ŲŲ ŲØ¨ØšØĢ ŲØ¨Ų ŲØˇ ØĨŲØ§ Ų Ø§ ؚاش ŲØĩŲ Ų Ø§ ؚاش Ø§ŲØ°Ų ŲØ§Ų ŲØ¨ŲŲØ ŲØĨŲŲ ØŖŲØ´Ų ØŖŲ ØŖØ¯ØšŲ ŲØŖØŦŲØ¨Ø ŲØĨŲŲ ØĒØ§ØąŲ ŲŲŲŲ Ų Ø§ ŲŲ ØĒØļŲŲØ§ Ø¨ØšØ¯Ų ŲØĒØ§Ø¨ اŲŲŲ ØšØ˛ ŲØŦŲ. ØĢŲ ŲØ§Ų ŲØŖØŽØ° Ø¨ŲØ¯ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲŲØ§Ų: ŲØ§ ØŖŲŲØ§ اŲŲØ§Øŗ! Ų Ų ØŖŲŲŲ Ø¨ŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: اŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲ ØŖØšŲŲ . ØŖŲØŗØĒ ØŖŲŲŲ Ø¨ŲŲ Ų Ų ØŖŲŲØŗŲŲ Ø ŲØ§ŲŲØ§: بŲŲ. ŲØ§Ų: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§Ų.
âZayd bin Arqam (RA) narrates: We set out with AllÄhâs Messenger (SAW) until we reached GhadÄĢr Khum. He commanded that a canopy should be put up. He looked tired on that day and it was a very hot day. He praised AllÄh (SWT) and then said: O people, out of the prophets AllÄh (SWT) sent, each new prophet had a life span half as much as that of his predecessor, and it seems to me that soon I may be called (to breathe my last) which I shall accept. I am leaving in your midst something that will never let you go astray, and that is the Book of AllÄh (SWT). Then he stood up, held âAlÄĢâs hand and said: O people, who is he who is nearer than your lives? All of them said: AllÄh (SWT) and His Messenger (SAW) know better. (Then added:) Am I not nearer than your lives? They said: Why not! He said: One who has me as his master has âAlÄĢ as his master.â[9]
HadÄĢth No. 10
ØšŲ ØŗØšØ¯ Ø¨Ų ØŖØ¨Ų ŲŲØ§Øĩ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ ŲØ§Ų: ŲŲØ¯ ØŗŲ ØšØĒ ØąØŗŲŲ Ø§ŲŲŲ ØĩŲŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ ŲØĸŲŲ ŲØŗŲŲ ŲŲŲŲ ŲŲ ØšŲŲ ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲ ØĢŲØ§ØĢ ØŽØĩØ§ŲØ ŲØŖŲ ŲŲŲŲ ŲŲ ŲØ§ØØ¯ØŠ Ų ŲŲŲ ØŖØØ¨ ØĨŲŲ Ų Ų ØŲ Øą اŲŲØšŲ :
ØŗŲ ØšØĒŲ ŲŲŲŲ: ØĨŲŲ Ø¨Ų ŲØ˛ŲØŠ ŲØ§ØąŲŲ Ų Ų Ų ŲØŗŲØ ØĨŲØ§ ØŖŲŲ ŲØ§ ŲØ¨Ų Ø¨ØšØ¯ŲØ ŲØŗŲ ØšØĒŲ ŲŲŲŲ: ŲØŖØšØˇŲŲ Ø§ŲØąØ§ŲØŠ Øēدا ØąØŦŲØ§ ŲØØ¨ اŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲØ ŲŲØØ¨Ų Ø§ŲŲŲ ŲØąØŗŲŲŲØ ŲØŗŲ ØšØĒŲ ŲŲŲŲ: Ų Ų ŲŲØĒ Ų ŲŲØ§Ų ŲØšŲŲ Ų ŲŲØ§Ų.
âSaâd bin AbÄĢ WaqÄs (RA) says that he heard AllÄhâs Messenger (SAW) describe three qualities of âAlÄĢ (RA). Had I possessed anyone of them, it would have been dearer to me than red camels.
âI heard him say: Indeed, he (âAlÄĢ) is in my place as HÄrÅĢn was in MÅĢsÄâs place, but there is no prophet after me. And I heard him say: Today I shall bestow the flag on the person who loves AllÄh (SWT) and His Messenger (SAW), and AllÄh (SWT) and His Messenger (SAW) love him too. And I heard him say: One who has me as his master has âAlÄĢ as his master.â[10]
Refrences
[1]. TirmidhÄĢ has declared it fair, sound and weak (hasan sahÄĢh gharÄĢb) in al-JÄmiâus-sahÄĢh, b. of manÄqib (merits) 6:79 (#3713), and Shuâbh, in the manner of MaymÅĢn AbÅĢ âAbdullah, has also related it on the authority of Zayd bin Arqam (RA). Ahmad bin Hambal narrated it in FadÄâil-us-sahÄbah (2:569 # 959); MahÄmilÄĢ, AmÄlÄĢ (p.85); TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-kabÄĢr (5:195, 204 # 5071, 5096); Ibn AbÄĢ âÄsim, as-Sunnah (pp.603, 604 # 1361, 1363, 1364, 1367, 1370); NawawÄĢ, TahdhÄĢb-ul-asmÄâ wal-lughÄt (p.318); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:163, 164); Ibn AthÄĢr, Asad-ul-ghÄbah fÄĢ maârifat-is-sahÄbah (6:132); Ibn KathÄĢr, al-BidÄyah wan-nihÄyah (5:463); and âAsqalÄnÄĢ in TaâjÄĢl-ul-manfaâah (p.464 # 1222).
It has been related from âAbdullÄh bin âAbbÄs ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ) ØšŲŲŲ Ø§) in the following books:
HÄkim, al-Mustadrak (3:134 # 4652).
TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-kabÄĢr (12:78 # 12593).
KhatÄĢb BaghdÄdÄĢ, TÄrÄĢkh Baghdad (12:343).
HaythamÄĢ, Majmaâ-uz-zawÄâid (9:108).
Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:77, 144).
Ibn KathÄĢr, al-BidÄyah wan-nihÄyah (5:451).
This tradition has been related on the authority of JÄbir bin âAbdullÄh ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ Ø§)) in the following books:
Ibn AbÄĢ âÄsim, as-Sunnah (p.602 # 1355).
Ibn AbÄĢ Shaybah, al-Musannaf (12:59 # 12121).
This tradition has been reproduced from AbÅĢ AyyÅĢb al-AnsÄrÄĢ (RA):
Ibn AbÄĢ âÄsim, as-Sunnah (p.602 # 1354).
TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-kabÄĢr (4:173 # 4052).
TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-awsat (1:299 # 348).
This tradition has been related by Saâd (RA) in the following books:
Ibn AbÄĢ âÄsim, as-Sunnah (pp.602,605#1358,1375).
DiyÄâ MaqdisÄĢ, al-AhÄdÄĢth-ul-mukhtÄrah (3:139 # 937).
Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (20:114).
The following narrated it through Buraydah (RA):
âAbd-ur-RazzÄq, al-Musannaf (11:225 # 20388).
TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-us-saghÄĢr (1:71).
Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:143).
This tradition has been reproduced from Ibn BuraydahØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ Ø§)) in the following books:
Ibn AbÄĢ âÄsim, as-Sunnah (p.601 # 1353).
Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:146).
Ibn KathÄĢr, al-BidÄyah wan-nihÄyah (5:457).
HindÄĢ, Kanz-ul-âummÄl (11:602 # 32904).
The following transmitted it through HubshÄ bin JunÄdah (RA):
Ibn AbÄĢ âÄsim, as-Sunnah (p.602 # 1359).
HindÄĢ, Kanz-ul-âummÄl (11:608 # 32946).
This tradition has been related from MÄlik bin Huwayrith in the following books:
TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-kabÄĢr (19:252 # 646).
Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:177).
HaythamÄĢ, Majmaâ-uz-zawÄâid (9:106).
TabarÄnÄĢ related it from Hudhyfah bin Usayd al-GhifÄrÄĢ (RA) in al-Muâjam-ul-kabÄĢr (3:179 # 3049).
Ibn âAsÄkir has narrated it through Hasan bin Hasan in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (15:60,61).
Ibn âAsÄkir related it from AbÅĢ Hurayrah, âUmar bin al-KhattÄb, Anas bin MÄlik and âAbdullÄh bin âUmar (RA) in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:176, 177, 178, 178) respectively.
Ibn âAsÄkir related it from Buraydah (RA) with slightly different words in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:143).
Ibn AthÄĢr narrated it through âAbdullÄh bin YÄmÄĢl in Asad-ul-ghÄbah fÄĢ maârifat-is-sahÄbah (3:412).
HaythamÄĢ narrated it through AbÅĢ Burdah ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲŲ Ø§)) in MawÄrid-uz-zamâÄn (p.544 # 2204).
âAsqalÄnÄĢ said in Fath-ul-bÄrÄĢ (7:74): TirmidhÄĢ and NasÄâÄĢ narrated the tradition and it is supported by numerous chains of transmission.
AlbÄnÄĢ says in Silsilat-ul-ahÄdÄĢth-is-sahÄĢhah (4:331 # 1750) that its chain of authorities is sahÄĢh (sound) according to the conditions of BukhÄrÄĢ and Muslim.
[2]. TirmidhÄĢ narrated it in al-JÄmiâ-us-sahÄĢh, b. of manÄqib (merits) 6:78 (#3712); NasÄâÄĢ with the sound chains of transmission in KhasÄâis amÄĢr-il-muâminÄĢn âAlÄĢ bin AbÄĢ TÄlib (pp.77, 92 # 65, 86), and as-Sunan-ul-kubrÄ (5:132 # 8484); Ahmad bin Hambal in FadÄâil-us-sahÄbah (2:620 # 1060), and the last words of the tradition narrated in his Musnad (4:437, 438) are:
ŲŲØ¯ ØĒØēŲØą ŲØŦŲŲ, ŲŲØ§Ų: Ø¯ØšŲØ§ ØšŲŲØ§, Ø¯ØšŲØ§ ØšŲŲØ§, ØĨŲ ØšŲŲ Ų ŲŲ ŲØŖŲا Ų ŲŲ, ŲŲŲ ŲŲŲ ŲŲ Ų Ø¤Ų Ų Ø¨ØšØ¯Ų.
And his face flashed. Then he said: give up (opposing) âAlÄĢ, give up (opposing) âAlÄĢ. Surely âAlÄĢ is from me and I am from âAlÄĢ and after me he is the guardian of every believer.
Ibn KathÄĢr also narrated it with these words in al-BidÄyah wan-nihÄyah (5:458).
HÄkim in al-Mustadrak (3:110,111#4579) has declared this tradition sound according to the conditions laid down by ImÄm Muslim while DhahabÄĢ has kept silent about it.
AbÅĢ YaâlÄ has narrated it in al-Musnad (1:293 # 355) and its narrators are men of integrity while Ibn HibbÄn has also called it sound.
The tradition in TayÄlisÄĢâs Musnad (p.111#829) also contains these words: The Prophet (SAW) said:
Ų Ø§ ŲŲŲ ŲŲØšŲŲØ
Why are they so concerned about âAlÄĢ?
Ibn HibbÄn narrated it with a firm (qawÄĢ) chain of transmission in as-SahÄĢh (15:373, 374 # 6929).
Ibn AbÄĢ Shaybah narrated it in al-Musannaf (12:80 # 12170); AbÅĢ Nuâaym, Hilyat-ul-awliyÄâ wa tabaqÄt-ul-asfiyÄâ (6:294); Muhib TabarÄĢ, ar-RiyÄd-un-nadrah fÄĢ manÄqib-il-âashrah (3:129); HaythamÄĢ, MawÄrid-uz-zamâÄn (p.543 # 2203); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (13:142 # 36444).
[3]. Ibn MÄjah transmitted this sahÄĢh (sound) hadÄĢth in the preface (al-muqaddimah) to his Sunan (1:90 # 121); Ibn AbÄĢ âÄsim, as-Sunnah (p.608 # 1386); MizzÄĢ, Tuhfat-ul-ashrÄf bi-maârifat-il-atrÄf (3:203 # 3901); and NasÄâÄĢ reproduced it with slightly different words in KhasÄâis amÄĢr-il-muâminÄĢm âAlÄĢ bin AbÄĢ TÄlib (pp. 32,33 #91).
[4]. Ibn MÄjah narrated this sound hadÄĢth (tradition) in preface (al-muqaddimah) to his Sunan (1:88 # 116); Ibn KathÄĢr, al-BidÄyah wan-nihÄyah (4:168); HindÄĢ, Kanz-ul-âummÄl (11:602 # 32904); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:167, 168); and Ibn âAbÄĢ âÄsim briefly mentioned in as-Sunnah (p.603 # 1362).
[5]. Ahmad bin Hambal related it from BarÄâ bin âÄzib through two different chains of transmission in al-Musnad (4:281); Ibn AbÄĢ Shaybah, al-Musannaf (12:78 # 12167); Muhib TabarÄĢ, DhakhÄâir-ul-âuqbÄ fÄĢ manÄqib dhawÄĢ al-qurbÄ (p.125), ar-RiyÄd-un-nadrah fÄĢ manÄqib-il-âashrah (3:126, 127); HindÄĢ, Kanz-ul-âummÄl (13:133, 134 # 36420); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (5:167, 168); Ibn AthÄĢr, Asad-ul-ghÄbah (4:103); and Ibn KathÄĢr in al-BidÄyah wan-nihÄyah (4:169; 5:464).
Ahmad bin Hambal in his book FadÄâil-us-sahÄbah (2:610 # 1042) has added the following words in the tradition related to âUmar bin al-KhattÄb (RA). The Prophet (SAW) said:
ب𨧨¯ Ų Ų ØšØ§Ø¯Ø§Ų, ŲØ§ŲØĩØą Ų Ų ŲØĩØąŲ, ŲØŖØØ¨ Ų Ų ØŖØØ¨Ų.
ŲØ§Ų شؚب؊: ØŖŲ ŲØ§Ų: Ų Ø§Ø¨ØēØļ Ų Ų ØŖØ¨ØēØļŲ.
(O AllÄh!) Be the enemy of one who is his (âAlÄĢâs) enemy, and help him who helps him, and love him who loves him.
Shuâbah says that the Prophet (SAW) said in its place, âBear malice towards him who bears malice towards (âAlÄĢ).â
ManÄwÄĢ has written in Fayd-ul-qadÄĢr (6:217) that when AbÅĢ Bakr (RA) and âUmar (RA) had heard the Prophetâs saying â One who has me as his master has âAlÄĢ as his master â they said to âAlÄĢ (RA) : O son of AbÅĢ TÄlib! You have become the master of every male and female believer, morning and evening (for ever).â
DhahabÄĢ has said in Siyar aâlÄm-in-nubalÄâ (2:623, 624) that âUmar (RA) uttered the words:
ŲŲŲØĻØ§ ŲŲ ŲØ§ ØšŲŲ!
O âAlÄĢ! Congratulations.
[6]. Ahmad bin Hambal narrated it in al-Musnad (5:361), and FadÄâil-us-sahÄbah (2:563 # 947); Ibn AbÄĢ âÄsim, as-Sunnah (pp.601, 603 # 1351, 1366); HÄkim, al-Mustadrak (2:131 # 2589); Ibn AbÄĢ Shaybah, al-Musannaf (12:57 # 12114); TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-kabÄĢr (5:166 # 4968), al-Muâjam-ul-awsat (3:100, 101 # 2204); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:143); HaythamÄĢ, Majmaâ-uz-zawÄâid (9:108); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (11:602 # 32905).
The same tradition has been reproduced by HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (15:168, 169 # 36511), using slightly different words and he says that it has been narrated by Ibn RÄhawayh and Ibn JarÄĢr.
Ibn âAsÄkir narrated it through FÄtimah (ØąØļŲ Ø§ŲŲŲ ØšŲŲØ§) also in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:142).
[7]. HÄkim narrated it in al-Mustadrak (3:109 # 4576); NasÄâÄĢ, as-Sunan-ul-kubrÄ (5:45, 130 # 8148, 8464); TabarÄnÄĢ, al-Muâjam-ul-kabÄĢr (5:166 # 4969); and Ibn AbÄĢ âÄsim related it briefly in as-Sunnah (p.644 # 1555).
NasÄâÄĢ related it with a sound chain of authorities in KhasÄâis amÄĢr-il-muâminÄĢn âAlÄĢ bin AbÄĢ TÄlib (pp.84, 85 # 76).
AbÅĢ MahÄsin copied it in al-Muâtasar min-al-mukhtasar min Mashkal-il-ÄthÄr (2:301).
[8]. HÄkim related it in al-Mustadrak (3:109, 110 # 4577); HindÄĢ, Kanz-ul-âummÄl (1:381 # 1657); Ibn âAsÄkir, TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:164); and Ibn KathÄĢr in al-BidÄyah wan-nihÄyah (4:168).
[9]. HÄkim graded it sahÄĢh (sound) according to the conditions of BukhÄrÄĢ and Muslim in al-Mustadrak (3:533 # 6272) and DhahabÄĢ confirmed its soundness. TabarÄnÄĢ transmitted it in al-Muâjam-ul-kabÄĢr (5:171,172 # 4986); and HindÄĢ in Kanz-ul-âummÄl (11:602 # 32904).
[10]. NasÄâÄĢ narrated it with sound chain of trasmission in KhasÄâis amÄĢr-il-muâminÄĢm âAlÄĢ bin AbÄĢ TÄlib (pp.33, 34, 88 # 10, 80); and HindÄĢ related it in Kanz-ul-âummÄl (15:163 # 36496) through âÄmir bin Saâd with the addition of a few words.
ShÄshÄĢ narrated it through âÄmir bin Saâd bin AbÄĢ WaqÄs in al-Musnad (1:165, 166 # 106).
Ibn âAsÄkir narrated it through âÄmir bin Saâd and Saâd bin AbÄĢ WaqÄs in TÄrÄĢkh Dimashq al-kabÄĢr (45:88).